lis 22, 2025

Nowelizacja u.c.p.g. 2025: Zmiany dla gmin i przedsiębiorców w gospodarce odpadami

30 października 2025 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (nr z wykazu prac UD252). Projekt został opracowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Wskazać należy, że projekt znajduje się na etapie opiniowania i konsultacji publicznych (uwagi można zgłaszać do 29 listopada 2025 r.). Do wprowadzenia zmian wymagane jest najpierw zakończenie prac w ramach rządu, a następnie uchwalenie nowelizacji przez Sejm, stąd też w projekcie planowana data wejście w życie ustawy to 1 stycznia 2027 r. Niemniej, warto przyjrzeć się zakładanym zmianom.

 

Ogólne uzasadnienie zmian

W uzasadnieniu projektu wskazano, że:

główne cele projektowanej ustawy obejmują dostosowanie systemu gospodarki odpadami do wymogów europejskich i oczekiwań społecznych. Odpowiedzią na potrzeby samorządów, mieszkańców oraz pozostałych interesariuszy jest stworzenie bardziej efektywnego, sprawiedliwego oraz proekologicznego systemu zarządzania odpadami komunalnymi.

Podkreślono w uzasadnieniu trzy cele szczegółowe:

(1) zmiany, które umożliwiłyby skuteczniejsze zarządzanie gospodarką odpadami na poziomie lokalnym, w tym usprawnienia w zakresie egzekucji opłat i kontroli nad jakością segregacji.

(2) zwiększenie efektywności selektywnego zbierania i recyklingu odpadów komunalnych, aby móc osiągnąć wyznaczone cele w zakresie poziomów odzysku i recyklingu.

(3) uwzględnienie w u.c.p.g. zmian związanych z rozszerzoną odpowiedzialnością producenta (ROP).

 

Projektowane zmiany dla przedsiębiorców

Stawki za 1 Mg poszczególnych frakcji

Nowelizacja zakłada zmiany w zakresie zamówień publicznych obejmujących odbiór lub zagospodarowanie odpadów komunalnych. Projekt przewiduje zmianę art. 6f ust. 3 i 4 u.c.p.g., w taki sposób, że w ofercie konieczne będzie wskazanie stawki jednostkowej za odbiór (lub zagospodarowanie) 1 Mg poszczególnych frakcji odbieranych (zagospodarowywanych) odpadów komunalnych.

W uzasadnieniu projektu ustawy wskazano, że:

zmiana ma na celu pozyskanie danych o kosztach zagospodarowania poszczególnych frakcji odpadów komunalnych dla celów związanych z systemem rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Na podstawie obecnie obowiązujących przepisów podstawę ustalenia wynagrodzenia za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości stanowi stawka za 1 Mg odebranych odpadów komunalnych bez podziału na frakcje, co często skutkuje określeniem jednej stawki niezależnie od rodzaju odbieranych odpadów komunalnych.

W ocenie Kancelarii zmiana ta może mieć dalsze konsekwencje, w szczególności na gruncie badania ofert w postępowaniach w sprawie zamówienia publicznego. Stąd też zagadnienie to poruszone jest w odrębnym wpisie dotyczącym stawki za odbiór odpadów.

 

Rozszerzenie sprawozdawczości

Projekt przewiduje zmiany w przepisach dotyczących sprawozdań (m. in. art. 9n, 9na, 9nb u.c.p.g.). Po wejściu w życie nowelizacji, sprawozdania ulegną rozszerzeniu o dane dotyczące składowania odpadów. Analogiczne zmiany dotkną prowadzących przetwarzanie odpadów komunalnych (art. 9oa u.c.p.g.).

 

Zmiany w zakresie kar pieniężnych

Zmianie ulegnie również kara pieniężna za nieterminowe przekazanie sprawozdań do gminy. Do tej pory ustawodawca posługiwał się jednolitą karą w stawce 100 zł za każdy dzień opóźnienia, po nowelizacji granice kary wyniosą od 50 do 300 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej niż za 365 dni.

 

Zmiany dla gmin – wpływające na przedsiębiorców

Niedopełnienie obowiązku selektywnego zbierania

Dotychczas w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmował je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamiał o tym wójta oraz właściciela nieruchomości. Nowelizacja zakłada, że to rada gminy w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminach określi sposób postępowania z takimi odpadami.

Jest to zmiana o charakterze istotnym – zwłaszcza w postępowaniach na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Przepisy dotyczące przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (20 03 01) są znacznie bardziej rygorystyczne i przetwarzanie takich odpadów, w tym nawet w ramach procesu R12 obejmującego zwykłe sortowanie odpadów jest znacznie trudniejsze. Łatwo wyobrazić sobie, że przepisy regulaminu dopuszczą możliwość braku odbioru odpadów i ponownego ich przygotowania przez właściciela nieruchomości lub odebrania ich jako zmieszanych odpadów opakowaniowych (15 01 06) celem przesortowania przed dalszym zagospodarowaniem. Zmiana może mieć korzystny wpływ na osiągane przez gminy poziomy recyklingu.

 

Zmiany w zakresie PSZOK

Gminy zobowiązane zostaną do zwiększenia ilości stacjonarnych punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (po zmianach 1 PSZOK na każde 50.000 mieszkańców). Alternatywnie uprawnione zostaną do zapewnienia innej formy przyjmowania problematycznych odpadów (np. poprzez mobilne PSZOK-i).

Nowelizacja zakłada wprowadzenie możliwości odpłatnego przyjmowania przez PSZOK odpadów od właścicieli nieruchomości nieobjętych gminnym systemem odbioru odpadów komunalnych.

 

Zmiany w zakresie gminnego systemu

Dodatkowo nowelizacja rozszerza kategorię podmiotów, dla których można ustanowić zwolnienie związane z posiadanym kompostownikiem (zgodnie z art. 6k ust. 4a u.c.p.g. obecnie możliwe tylko dla właścicieli nieruchomości jednorodzinnych). Nowe kategorie to nieruchomości z domkami letniskowymi, inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, rodzinne ogrody działkowe (ROD), nieruchomości zabudowane budynkami wielorodzinnymi.

Domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe nie będą mogły być wyłączone z systemu gminnego odbioru.

 

Podsumowanie

Projekt nowelizacji u.c.p.g. wprowadza szereg zmian, które w istotny sposób wpłyną zarówno na gminy, jak i przedsiębiorców działających w sektorze gospodarki odpadami. Regulacje dotyczą m.in. obowiązku wykazywania stawek za 1 Mg poszczególnych frakcji, rozszerzenia sprawozdawczości, zmian w systemie kar, a także nowych zasad dotyczących PSZOK-ów i postępowania z odpadami zbieranymi niezgodnie z zasadami selektywnej zbiórki. Choć projekt jest na wczesnym etapie prac legislacyjnych, już teraz warto analizować planowane rozwiązania – część z nich będzie wymagała dostosowania praktyk operacyjnych, procedur przetargowych i zasad współpracy między gminami a przedsiębiorcami.

Kancelaria wspiera tak przedsiębiorców (wykonawców), jak i zamawiających w całym procesie udzielania i realizacji zamówień publicznych. Planowane zmiany w u.c.p.g. mogą wymagać wcześniejszego dostosowania regulaminów utrzymania czystości, jeszcze przed wszczęciem nowych postępowań i opracowaniem dokumentacji przetargowej. Choć przepisy mają wejść w życie dopiero w 2027 r., warto już teraz monitorować kierunek zmian, aby odpowiednio przygotować się do nowych obowiązków i uniknąć ryzyka zaskoczenia w momencie ich wdrożenia.

 

Król & Mazurek - kancelarie adwokackie
Przegląd prywatności

 

I. INFORMACJE OGÓLNE
1. Administratorem danych osobowych użytkowników odwiedzających stronę internetową www.krolmazurek.pl są:
a. Maciej Mazurek prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: Kancelaria Adwokacka adwokat Maciej Mazurek, NIP 6182102866;
b. Sandra Król prowadząca działalność gospodarczą pod firmą: Kancelaria Adwokacka adwokat Sandra Król, NIP 6182177108;
dalej zwani Administratorem. Dane kontaktowe zawarte są w stopce strony internetowej.
2. Strona internetowa realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. „ciasteczka”).
3. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych (IOD).
4. Dane osobowe użytkownika strony przetwarzane są w celu umożliwienia prawidłowego korzystania ze strony internetowej.
5. Użytkownik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych.
6. Użytkownik ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 – 193 Warszawa, gdy uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.

II. INFORMACJA O PLIKACH COOKIES
1. Serwis korzysta z plików cookies.
2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym użytkownika serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator serwisu.
4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
a. Tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
b. Utrzymanie sesji Użytkownika (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
c. Określania profilu Użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.
5. W ramach serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez użytkownika.
6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych serwisu.
8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem serwisu reklamodawców oraz partnerów.
9. Zalecamy przeczytanie polityki ochrony prywatności wyżej wymienionych podmiotów, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics
10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.
11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

III. LOGI SERWERA
1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem oraz w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych.
2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy url. Ponadto zapisowi mogą podlegać:
a. Czas nadejścia zapytania,
b. Czas wysłania odpowiedzi,
c. Nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół http,
d. Informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji http,
e. Adres url strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do serwisu nastąpiło przez odnośnik,
f. Informacje o przeglądarce użytkownika,
g. Informacje o adresie ip.
3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.
4. Dane powyższe są wykorzystywane jedynie dla celów administrowania serwerem.

IV. UDOSTĘPNIENIE DANYCH
1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.
2. Dane umożliwiające identyfikację osoby fizycznej są udostępniane wyłączenie za zgodą tej osoby.
3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

V. ZARZĄDZANIE PLIKAMI COOKIES
1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:
a. Microsotf Edge
b. Chrome
c. Safari
d. Firefox
e. Opera
f. Safari (iOS)