12 maja 2025 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom. Ustawa wejdzie w życie już 1 czerwca i wprowadza istotne zmiany – w szczególności dla firm korzystających z outsourcingu.
Ten wpis jest częścią minicyklu o outsourcingu, dodatkowo piszemy:
- o możliwości ukarania grzywną korzystającego z usług outsourcingu – a w zasadzie o mankamentach art. 84 ust. 11;
- o tym, jak właściwie skonstruować umowę pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą w ramach outsourcingu procesowego.
Outsourcing? Tak, ale tylko procesowy
Nowe przepisy nie zakazują outsourcingu jako takiego, ale wyraźnie ograniczają outsourcing pracowniczy z udziałem cudzoziemców, czyli model polegający na udostępnieniu cudzoziemców do pracy w strukturach innego podmiotu – często pod jego kierownictwem, bez rzeczywistego nadzoru usługodawcy. W praktyce chodzi o eliminację obchodzenia przepisów o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.
Na celowniku ustawodawcy znalazły się sytuacje, w których cudzoziemiec formalnie zatrudniony przez jedną firmę wykonuje pracę na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu – mimo że nie został skierowany do pracy jako pracownik tymczasowy przez agencję zatrudnienia.
Konsekwencje dla zleceniodawców i usługodawców
- Art. 13 ust. 1 pkt 7 przewiduje odmowę wydania zezwolenia na pracę, jeśli cudzoziemiec ma pracować na rzecz osoby trzeciej, a nie został zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej działającą legalnie w Polsce.
- Art. 84 ust. 12 wprowadza karę grzywny (min. 3000 zł) dla usługodawcy, który kieruje cudzoziemca do pracy u innego podmiotu w modelu innym niż tymczasowy.
- Art. 84 ust. 11 przewiduje grzywnę (min. 6000 zł) także dla zleceniodawcy, który korzysta z pracy cudzoziemca skierowanego przez podmiot niebędący agencją zatrudnienia. Przepis ma swoje mankamenty, o czym piszemy tutaj.
Z uzasadnienia ustawy jednoznacznie wynika, że celem ustawodawcy jest eliminacja nadużyć związanych z udostępnianiem cudzoziemców w ramach pozornego świadczenia usług. To reakcja na przypadki wyzysku i utrudniania skutecznych kontroli legalności zatrudnienia.
Co dalej z outsourcingiem?
Ustawa nie wyklucza wprost możliwości powierzania cudzoziemcom pracy w ramach outsourcingu – o ile mamy do czynienia z outsourcingiem procesowym, a nie pozornym „wypożyczaniem” pracowników. Słowem krótkiego wyjaśnienia:
- Outsourcing pracowniczy – model, w którym pracownicy formalnie zatrudnieni przez jedną firmę są zarządzani przez inną (klienta). W świetle nowych przepisów – w zasadzie wykluczony z udziałem cudzoziemców.
- Outsourcing procesowy – właściwe zlecenie wykonania określonej usługi (np. księgowość, logistyka, call center), w którym wykonawca samodzielnie organizuje pracę i odpowiada za efekt. Ten model pozostaje dopuszczalny.
A co z rynkiem pracy?
Stopa bezrobocia w Polsce utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – według Ministerstwa Pracy wyniosła w kwietniu 2025 r. 5,2%, a zgodnie z metodologią Eurostat – zaledwie 2,7%. Przedsiębiorcy alarmują, że brakuje rąk do pracy. W tej sytuacji ograniczenie możliwości korzystania z outsourcingu pracowniczego może mieć istotne skutki dla wielu branż.
Jak zatem korzystać z outsourcingu pracowników cudzoziemskich zgodnie z prawem? O tym piszemy tutaj.