mar 3, 2024

Elektromobilność w odbiorze odpadów

Od czasu opublikowania artykułu stan prawny uległ zmianie. Aktualny stan prawny przedstawia ten wpis.

W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej oraz potrzeby ochrony środowiska, prawo i regulacje w zakresie gospodarki odpadami przechodzą istotne zmiany. Wprowadzenie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych stanowi krok ku zrównoważonemu rozwojowi i podkreśla znaczenie wykorzystania czystych technologii w sektorze publicznym. W tym artykule przyjrzymy się, jakie wymogi stawia przed zamawiającymi i wykonawcami nowa regulacja w kontekście odbioru odpadów.

Zobowiązania samorządów do promowania elektromobilności

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek wykorzystywania pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym (art. 35 i art. 68), a także pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi (art. 68a), przy realizacji zadań publicznych.

Obowiązek stosowania tzw. pojazdów elektromobilnych aktualizuje się w dwóch sytuacjach:
1) gdy jednostka samorządu terytorialnego o liczbie mieszkańców równej co najmniej 50 000 mieszkańców, wykonuje, zleca lub powierza w ramach zamówienia publicznego wykonanie zadania własnego;
2) gdy zamawiający zleca zamówienie publiczne o wartości przekraczającej próg unijny o kodzie CPV wymienionym w art. 68b.

Zadania własne gminy

Zadania własne gminy obejmują zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w tym sprawy utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Tym samym, jeśli Zamawiający jest gminą przekraczającą 50 000 mieszkańców, to odbiór odpadów komunalnych na podstawie umowy w sprawie zamówienia publicznego będzie musiał być realizowany z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym. Do 31 grudnia 2024 r. minimalny udział tych pojazdów wynosi 10%, od 1 stycznia 2025 r. 30%.

Zamówienia publiczne o wartości przekraczającej próg unijny

Obowiązki wykorzystania pojazdów elektrycznych lub napędzanych wodorem należących do kategorii N1 (pojazdy do 3,5 tony) oraz napędzanych paliwami alternatywnymi kategorii należących do kategorii N2 i N3 (odpowiednio do 12 ton i ponad 12 ton), dotyczą wyłącznie postępowań, o których mowa w art. 68b ustawy o elektromobilności. Wskazany przepis wiąże omawianą powinność z wartością zamówienia, która powinna przekraczać progi unijne. Drugim kryterium stosowania tych przepisów jest to, aby przedmiot zamówienia obejmował jeden z kodów CPV wskazanych w art. 68b pkt 3 u.e. – m.in. kod CPV 90511000-2, wywóz odpadów.
Jeśli warunki te są spełnione, zamawiający zobowiązany jest zapewnić, aby udział pojazdów kategorii N1 (do 3,5 tony) wynosił przynajmniej 22%, natomiast dla pojazdów kategorii N2 (między 3,5 a 12 ton) i N3 (powyżej 12 ton) ustalono minimalny udział na poziomie 7%.

Krzyżowanie się obowiązków

W zależności od sytuacji może okazać się, że oba obowiązki mogą mieć zastosowanie, tylko jeden z nich lub żaden.

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów.

Przykład 1

Zamawiający – gmina o liczbie mieszkańców wynoszącej 100.000 zleca odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców i transport ich do instalacji. Wartość zamówienia przekracza progi unijne, a opisie przedmiotu zamówienia zawarto kod CPV 90511000-2, wywóz odpadów.

W tej sytuacji Zamawiający powinien zapewnić stosowanie pojazdów zgodnie z art. 35 (art. 68) i art. 68a ustawy. Zamawiający jest dużą gminą (ponad 50.000 mieszkańców), zleca wykonanie zadania własnego gminy, wartość zamówienia przekracza próg unijny i obejmuje swoim przedmiotem kod wymieniony w art. 68b.

Przykład 2

Zamawiający – gmina o liczbie mieszkańców wynoszącej 40.000 zleca odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców i transport ich do instalacji. Wartość zamówienia przekracza progi unijne, a opisie przedmiotu zamówienia zawarto kod CPV 90511000-2, wywóz odpadów.

W tej sytuacji Zamawiający powinien zapewnić stosowanie pojazdów wyłącznie z art. 68a ustawy. Zamawiający jest małą gminą, ale wartość zamówienia i przedmiot wymusza zastosowanie art. 68a.

Przykład 3

Zamawiający – gmina o liczbie mieszkańców wynoszącej 100.000 zleca odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców i transport ich do instalacji. Wartość zamówienia przekracza progi unijne, ale w opisie przedmiotu zamówienia nie zawarto kodu CPV 90511000-2.

W tej sytuacji Zamawiający powinien zapewnić stosowanie pojazdów wyłącznie z art. 35 (art. 68) ustawy. Zamawiający jest dużą gminą (ponad 50.000 mieszkańców), zleca wykonanie zadania własnego gminy, wartość zamówienia przekracza próg unijny, ale nie obejmuje swoim przedmiotem kodu wymienionego w art. 68b.

Przykład 4

Zamawiający – gmina o liczbie mieszkańców wynoszącej 30.000 zleca odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców i transport ich do instalacji. Wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych, a w opisie przedmiotu zamówienia zawarto kod CPV 90511000-2, wywóz odpadów.

W tej sytuacji Zamawiającego nie obciąża obowiązek stosowania pojazdów elektromobilnych. Zamawiający jest małą gminą (poniżej 50.000 mieszkańców), a wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych.

Sposób obliczania udziału pojazdów elektrycznych

Interesującym aspektem jest wprowadzenie przez ustawę metodyki obliczania udziału pojazdów elektrycznych i napędzanych paliwami alternatywnymi. Zgodnie z art. 36a, wielkość udziału poniżej 0,5 zaokrągla się w dół, natomiast udział równy lub większy niż 0,5 zaokrągla się w górę. Jest to istotne dla zrozumienia, jak w praktyce realizować będzie się wymogi ustawy.

Przykład

Wykonawca stosować będzie do wykonania zamówienia 4 pojazdy. Zobowiązany jest wykorzystać przy realizacji zadania co najmniej 10% pojazdów.

Minimalny udział 10% przy 4 pojazdach wynosi 0,4 pojazdu. Stąd udział zaokrągla się w dół. Wykonawca nie jest zobowiązany do wykorzystywania żadnego pojazdu elektromobilnego.

 

Król & Mazurek - kancelarie adwokackie
Przegląd prywatności

 

I. INFORMACJE OGÓLNE
1. Administratorem danych osobowych użytkowników odwiedzających stronę internetową www.krolmazurek.pl są:
a. Maciej Mazurek prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: Kancelaria Adwokacka adwokat Maciej Mazurek, NIP 6182102866;
b. Sandra Król prowadząca działalność gospodarczą pod firmą: Kancelaria Adwokacka adwokat Sandra Król, NIP 6182177108;
dalej zwani Administratorem. Dane kontaktowe zawarte są w stopce strony internetowej.
2. Strona internetowa realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. „ciasteczka”).
3. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych (IOD).
4. Dane osobowe użytkownika strony przetwarzane są w celu umożliwienia prawidłowego korzystania ze strony internetowej.
5. Użytkownik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych.
6. Użytkownik ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 – 193 Warszawa, gdy uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.

II. INFORMACJA O PLIKACH COOKIES
1. Serwis korzysta z plików cookies.
2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym użytkownika serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator serwisu.
4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
a. Tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
b. Utrzymanie sesji Użytkownika (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
c. Określania profilu Użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.
5. W ramach serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez użytkownika.
6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych serwisu.
8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem serwisu reklamodawców oraz partnerów.
9. Zalecamy przeczytanie polityki ochrony prywatności wyżej wymienionych podmiotów, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics
10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.
11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

III. LOGI SERWERA
1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem oraz w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych.
2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy url. Ponadto zapisowi mogą podlegać:
a. Czas nadejścia zapytania,
b. Czas wysłania odpowiedzi,
c. Nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół http,
d. Informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji http,
e. Adres url strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do serwisu nastąpiło przez odnośnik,
f. Informacje o przeglądarce użytkownika,
g. Informacje o adresie ip.
3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.
4. Dane powyższe są wykorzystywane jedynie dla celów administrowania serwerem.

IV. UDOSTĘPNIENIE DANYCH
1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.
2. Dane umożliwiające identyfikację osoby fizycznej są udostępniane wyłączenie za zgodą tej osoby.
3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

V. ZARZĄDZANIE PLIKAMI COOKIES
1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:
a. Microsotf Edge
b. Chrome
c. Safari
d. Firefox
e. Opera
f. Safari (iOS)