kwi 8, 2025

Tajemnica przedsiębiorstwa w zamówieniach publicznych

Jak skutecznie zastrzec informacje niejawne w jawnym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego?

Tajemnica przedsiębiorstwa a zasada jawności postępowania

Zasada jawności to jedna z podstawowych zasad zamówień publicznych. W opozycji do zasady jawności niejednokrotnie stają jednak przedsiębiorcy, którzy na mocy przepisów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zmuszeni są do ujawniania informacji dotyczących ich działalności gospodarczej, w tym danych finansowych, technologicznych czy organizacyjnych. Ustawodawca uwzględniając interes wykonawców wprowadził odstępstwo od zasady jawności (art. 18 ust. 3 p.z.p.), zgodnie z którą zamawiający nie może ujawnić tych informacji, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli wykonawca przy złożeniu oferty, zastrzeże, że w odniesieniu do tych informacji nie mogą być one ogólnie udostępnione.

Wykonawca nie ma jednak pełnej dowolności w decydowaniu, jakie informacje objąć tajemnicą przedsiębiorstwa. Co więcej, skuteczne zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa jest zależne od spełnienia kilku ustawowych warunków. Granice tajemnicy przedsiębiorstwa wyznacza art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji:

Tajemnicą mogą być objęte informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.

Obowiązkiem wykonawcy jest nie tylko zastrzeżenie informacji przekazanych zamawiającemu, ale również wykazanie, że faktycznie stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa.


Skuteczność zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorcy

Informacje, które wykonawca chce objąć tajemnicą przedsiębiorstwa powinny posiadać takie cechy jak:

  1. poufny charakter – informacje nie są powszechnie dostępnenie zostały ujawnione publicznie,
  2. wartość rynkową – informacje mają wartość gospodarczą, która mogłaby zostać naruszona w przypadku ich ujawnienia,
  3. potrzebę ochronyujawnienie tych informacji mogłoby zaszkodzić interesowi wykonawcy w zakresie konkurencyjności na rynku.

Ciężarem wykazania, że informacja spełnia powyższe warunki ustawodawca obciążył wykonawcę. Wykonawca ma obowiązek:

  1. zastrzec, że informacje nie mogą zostać udostępnione pozostałym przedsiębiorcom;
  2. wykazać, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.

Oznacza to, że dla skutecznego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa wykonawca musi udowodnić wraz z jej składaniem, że dana informacja stanowi tajemnicę.

[…] nie jest też rolą Zamawiającego ocena, czy określone informacje mogą potencjalnie stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, zadaniem Zamawiającego jest natomiast zbadanie, czy wykonawca należycie uzasadnił zastrzeżenie informacji, gdyż to jakość tego uzasadnienia decyduje o tym, czy w jawnym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego określone informacje mogą pozostać niejawne

(Wyrok KIO z dnia 31 marca 2023 r., sygn. akt: KIO 701/23). 

Z jednej strony wykonawca ma prawo zastrzec tajemnicę przedsiębiorstwa. Z drugiej zamawiający jest zobowiązany zweryfikować prawidłowość takiego zastrzeżenia. W przypadku niewykazania zasadności zastrzeżenia informacji oznaczonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, obowiązkiem zamawiającego jest odtajnienie tych informacji.


Jakich informacji nie może zastrzec Wykonawca?

Wykonawca w żadnym wypadku nie może zastrzec informacji, które Zamawiający udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania niezwłocznie po otwarciu ofert, tj.:

  • nazwy albo imiona i nazwiska oraz siedziby lub miejsca prowadzonej działalności gospodarczej bądź miejsca zamieszkania wykonawców, których oferty otworzył oraz
  • informacje o cenach lub kosztach zawartych w ofertach.


Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej

[…] Tajemnicy przedsiębiorstwa podlegają informacje zawarte w dokumentach, a nie całe dokumenty

Wyrok KIO z dnia 3 lutego 2022 r., sygn. akt: KIO 131/22

[…] Co do zasady informacje o posiadanych przez daną osobę uprawnieniach budowlanych są informacjami jawnymi,podobnie jak dokumenty potwierdzające te uprawnienia, trudno tutaj zatem w ogóle mówić o ich poufnym charakterze.

Wyrok KIO z dnia 24 maja 2019 r., sygn. akt: KIO 860/19

[…] Opracowane przez wykonawcę narzędzie informatyczne – stanowiące efekt posiadanego przez wykonawcę know-how – umożliwiające złożenie oferty konkurencyjnej cenowo, a zatem informacje o tym, jakie rozwiązanie techniczne zostanie użyte przy realizacji zamówienia, stanowią o przewadze konkurencyjnej tego wykonawcy i ich ujawnienie naraża wykonawcę na poniesienie wymiernej szkody

Wyrok z dnia 28 lutego 2022 r., sygn. akt: KIO 245/22)

[…] „Fakt pozostawania przez podmioty prywatne w relacjach handlowych i informacje ujawniające istotne elementy ich współpracy mają charakter handlowy i organizacyjny przedsiębiorstwa oraz wyczerpują definicję tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Wyrok KIO z dnia 28 lutego 2022 r., sygn. akt KIO 245/22


Zastrzeżenie tajemnicy a odrzucenie oferty

Warto wiedzieć, że niezasadne zastrzeżenie przez wykonawcę informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa nie stanowi przesłanki odrzucenia jego oferty. Zamawiający w takiej sytuacji winien odtajnić ofertę (nie uznać zastrzeżenia tajemnicy).


Odwołanie od decyzji Zamawiającego

Od decyzji zamawiającego:

  • o uznaniu, że dana informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa i podlega ochronie;
  • o uznaniu, że dana informacja nie stanowi tajemnicy przedsiębiorstwa,

Wykonawca może złożyć odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

Ustawa nie wskazuje terminu, w którym zamawiający ma obowiązek zbadać, czy zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa zostało dokonane skutecznie. Ustalenie terminu wymaga każdorazowej analizy danego postępowania (wyrok KIO z dnia 26 stycznia 2012 r., sygn. akt: KIO 100/12).


Termin na wniesienie odwołania rozpoczyna swój bieg
każdorazowo w momencie, gdy Wykonawca uzyska od zamawiającego informację o podjęciu przez zamawiającego decyzji w związku ze skutecznością dokonanego zastrzeżenia.

Dlatego, jeżeli jesteś Wykonawcą, który ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego i:

  • widzisz potrzebę zastrzeżenia informacji dotyczących twojego przedsiębiorstwa,
  • chcesz, żeby zastrzeżenie tych informacji było skuteczne,
  • zamierzasz zaskarżyć decyzję zamawiającego wydaną w zakresie skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa,

skontaktuj się z naszym zespołem.

  • Przeanalizujemy informacje, które chcesz objąć tajemnicą przedsiębiorstwa.
  • Pomożemy w skutecznym zastrzeżeniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
  • W razie potrzeby – przygotujemy odwołanie od decyzji zamawiającego w przedmiocie skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa.

__________________

  • Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 1320).
  • Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2022 r., poz. 1233).
  • M. Grześkowiak, Tajemnica przedsiębiorstwa w zamówieniach publicznych, LEX/el. 2025.
Król & Mazurek - kancelarie adwokackie
Przegląd prywatności

 

I. INFORMACJE OGÓLNE
1. Administratorem danych osobowych użytkowników odwiedzających stronę internetową www.krolmazurek.pl są:
a. Maciej Mazurek prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: Kancelaria Adwokacka adwokat Maciej Mazurek, NIP 6182102866;
b. Sandra Król prowadząca działalność gospodarczą pod firmą: Kancelaria Adwokacka adwokat Sandra Król, NIP 6182177108;
dalej zwani Administratorem. Dane kontaktowe zawarte są w stopce strony internetowej.
2. Strona internetowa realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. „ciasteczka”).
3. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych (IOD).
4. Dane osobowe użytkownika strony przetwarzane są w celu umożliwienia prawidłowego korzystania ze strony internetowej.
5. Użytkownik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych.
6. Użytkownik ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 – 193 Warszawa, gdy uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.

II. INFORMACJA O PLIKACH COOKIES
1. Serwis korzysta z plików cookies.
2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym użytkownika serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator serwisu.
4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
a. Tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
b. Utrzymanie sesji Użytkownika (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
c. Określania profilu Użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.
5. W ramach serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez użytkownika.
6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych serwisu.
8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem serwisu reklamodawców oraz partnerów.
9. Zalecamy przeczytanie polityki ochrony prywatności wyżej wymienionych podmiotów, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics
10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.
11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

III. LOGI SERWERA
1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem oraz w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych.
2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy url. Ponadto zapisowi mogą podlegać:
a. Czas nadejścia zapytania,
b. Czas wysłania odpowiedzi,
c. Nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół http,
d. Informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji http,
e. Adres url strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do serwisu nastąpiło przez odnośnik,
f. Informacje o przeglądarce użytkownika,
g. Informacje o adresie ip.
3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.
4. Dane powyższe są wykorzystywane jedynie dla celów administrowania serwerem.

IV. UDOSTĘPNIENIE DANYCH
1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.
2. Dane umożliwiające identyfikację osoby fizycznej są udostępniane wyłączenie za zgodą tej osoby.
3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

V. ZARZĄDZANIE PLIKAMI COOKIES
1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:
a. Microsotf Edge
b. Chrome
c. Safari
d. Firefox
e. Opera
f. Safari (iOS)